tirsdag den 10. februar 2015

Kroppen i kunsten (Teoretisk komparativ øvelse:)


Vi har i billedekunst nu påbegyndt et nyt emne, nemlig "kroppen i kunsten". Dertil har vi fået til opgave at analysere og sammenligne Blöndal og Rubens' maleri "De Tre Gratier"


Det første billede er malet i barokken i 1640 af Peter Paul Rubens. På billedet ses tre nøgne kvinder. Dette billede viser hvad kropsidealet dengang var, nemlig at kvinderne skulle have frodige former. De tre kvinder omfavner hinanden, og de står i naturen. farvebrugen i maleriet er jordfarver, altså meget neutrale farver, dette gør at man får fokus på de tre kvinder (de tre gratier). På grund af oplysningen af de tre Gratier, fremstår de meget guddommeligt.




Her ses det andet billede som er malet af Stefan Bløndal i 1980'erne. På dette billede er det de tre primære farver rød, gul og blå der er de mest dominerende, dog er der også brugt lidt af den sekundære grønne. farverne i dette billede er meget oplyste og aggressive, og bliver derved meget iøjefaldende. De tre gratier i dette billede fremstilles meget vulgært.




Selvom disse to billeder egentlig forstiller det samme, er de alligevel vidt forskellige. Begge billeder viser tidens kropsideal, fro den tidperiode de er malet i. Man kan tydeligt se at kropsidealet gennem tiden har ændret sig meget. Første billede viser datidens kropsideal, altså at det var okay at have former og være naturlig. Det andet billede viser nutidens kropsidealer, altså at kvinder skal være tynde og med næsten uopnåelig krops-facon. En anden forskel på billederne er farvebrugen, første billede har naturlige farver, og virker dermed også mere realistisk, end Bløndals billede, hvor farvebrugen gør at det virker mere urealistisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar