VISUALISERINGS - ØVELSE: Perspektivtegning
I billedkunst har vi nu arbejdet med rum og perspektiv. Her
blev vi placeret på en af Gymnasiets gange, hvor vi skulle tegne gangen i
perspektiv.
Som det første tegnede jeg horisont linjen, derefter
placerede jeg mit forsvindingspunkt på horisontal linjen, og skitserede så
endevæggen op. Herefter tegnede jeg orthogonalerne, som går fra
forsvindingspunktet og ud gennem endevæggens hjørner og videre ud til papirets
kant. Jeg tegnede så dørene ind ved hjælp af linjer der gik fra
forsvindingspunktet og ud til papirets kant, dette kalder man for hjælpe
linjer, bliver bl.a. Tegnet for at få det rigtige størrelsesforhold på
tegningen.
Et lille trick man også kan bruge er blyantstricket. Her holder man blyanten ud i strakt arm og lukker det ene øje, så kan man så måle af på blyanten, hvor stor en ting er, og derefter få den ned på papiret i det helt rigtige størrelsesforhold.
Tegningen bliver færdiggjort næste lektion.
Et lille trick man også kan bruge er blyantstricket. Her holder man blyanten ud i strakt arm og lukker det ene øje, så kan man så måle af på blyanten, hvor stor en ting er, og derefter få den ned på papiret i det helt rigtige størrelsesforhold.
Tegningen bliver færdiggjort næste lektion.
Her er tegningen blevet færdig. Jeg har fået tegnet flere
døre og flere detaljer på, der er med til at skabe rum og perspektiv. Udover
det er der også kommet perspektiv på dørene. Jeg har lavet disse ting ved hjælp
af hjælpelinjer fra forsvindingspunktet og blyantstricket, som beskrevet i
tidligere indlæg.
Det har været en sjov øvelse og givet god indblik i hvad rum og perspektiv er og hvordan det virker i et billede.
Det har været en sjov øvelse og givet god indblik i hvad rum og perspektiv er og hvordan det virker i et billede.
Fint arbejde.
SvarSlet